'Yes' win in referendum dominates international media

DAILY SABAH WITH AA
ISTANBUL
Published 18.04.2017 01:02

Turkey's choice to make a transition to a presidential system after Sunday's referendum on the proposed constitutional amendments was widely covered yesterday by international media outlets.

On Sunday, millions of Turks voted on wide-ranging reforms to the constitution that will usher in an executive presidency. Unofficial results showed the "yes" camp gained 51.41 percent of the popular vote while the "no" camp garnered 48.59 percent.

Swedish newspaper Dagens Nyheter was among them and carried the headline "Historic victory."

Other media outlets concentrated on the slim extent of the win, 51.41 percent of votes for "yes" and 48.59 percent for "no."

France's Le Monde newspaper said it was a "narrow victory for hyper-President Erdoğan" while in Greece, the Kathimerini and Ethnos newspapers also noted a limited victory.

Italian newspaper Corriere della Sera pointed out that the "yes" campaign, which was spearheaded by the governing Justice and Development Party (AK Party), did worse than expected in major cities such as Istanbul and Ankara.

In Albania, Gazeta Shqiptare said, "Erdoğan won referendum but Istanbul said no."

Bulgarian National Radio announced the results by saying, "Erdoğan won by a small margin of votes but lost in Ankara, Edirne and Izmir. The opposition will challenge the results." The country's Opinion news website looked at the implications for future Turkey-EU relations and noted that the next chapter would be more "intense."

Meanwhile, the Politika newspaper in Serbia called it a "New era for Recep Tayyip Erdoğan."

The Guardian British daily carried a photograph from "yes" supporters celebrating in Istanbul and said the referendum "sets the stage for a transformation of the upper echelons of the state and changing the country from a parliamentary democracy to a presidential republic... the most important development in the country's history."

In Germany, with its huge Turkish diaspora, newspapers noted the celebrations of "yes" voters on the streets of German cities.

Furthermore, the Hungarian newspaper Magyar Nemzet picked up on the 85 percent-plus turnout.

"Erdoğan greets his referendum victory," read a headline on Qatar-based Al-Jazeera television.

The Saudi-funded Al-Arabiya news channel said, "Erdoğan will chair Cabinet meetings in the first implementation of constitutional reforms."

Lebanese daily An-Nahar said, "The 'yes' camp is the winner of the referendum." Another headline read, "Erdogan: It is a historic victory."

Iraq's Sabah newspaper said, "Turks choose presidential system over the parliamentary system."

Meanwhile, Russian news agency TASS ran the headline: "Supporters of presidential system win referendum in Turkey," giving detailed coverage of Turkey's referendum.

The Kommersant newspaper said: "Turkish people support constitutional change," referring to Anadolu Agency (AA) data.

The Izvestia newspaper called President Recep Tayyip Erdoğan's victory a "Historical revolution of Erdoğan."

The Azerbaijani press highlighted a phone call between Erdoğan and Azerbaijani President Ilham Aliyev, who was the first leader to congratulate Erdoğan after his Sunday win.

Azeri newspaper Yeni Musavat ran the headline: "Turkey makes historic choice."

The referendum was also covered by Ukrainian media, with the Kyiv Post saying Erdoğan gained power after the referendum.

Kyrgyz media followed the referendum via AA, which published the results in 11 languages for broadcast, electronic and print.

Kazakhstan's news agency Kazinform highlighted the voter participation rate which was 85.46 percent. Georgian state-run TV station TV1 said, "Historical referendum in Turkey" and mentioned that the majority of Turkish people supported the constitutional change.

Share on Facebook Share on Twitter